Programatik medya satın alma, reklam yayınlarının satın alımında teknolojinin kullanıldığı bir satın alma biçimidir. İnternet reklamcılığının başladığı 90’lı yıllarda, söz konusu her ne kadar internet olsa da, bir internet sitesinde reklam rezervasyonu yapılması telefon, faks veya e-posta yöntemiyle, yayıncıyla iletişim kurarak ve kullanılacak kreatifleri göndererek oluyordu.
Programatik satın alma ile reklamverenlerin kampanyalarının yayına alınması, tarihlerinin belirlenmesi, hedefleri, optimizasyonu ve durdurulması gibi işlemler bir arayüz üzerinden yapılabilir oldu.
Bu kurulumun yapıldığı arayüzlere “demand-side platform” yani DSP deniliyor. DSP’ler de yayıncıların reklam alanlarını satışa sunduğu borsalar üzerinden işlem yaparak gerçek zamanlı bir şekilde satın alım yapıyor.
Reklamverenler İçin Programatik
Günümüzde oldukça fragmente olan medya dünyasında teknoloji kullanarak medya planlama ve satın alma gerçekleştirmek büyük faydalar sağlayabiliyor. Reklamverenlerin iş hedeflerine ulaşmaları, görünür ve güvenli içerikte yer almaları için DSP’lerle beraber reklam doğrulama, görünürlük optimizasyonu ve kullanıcı segmentleri hedefleme gibi özellikler entegre şekilde kullanılabiliyor.
Konuyla ilgili olarak Dinamik Yaratıcı Optimizasyon (DCO) makalemizi ve Modern Kreatif – Programatik ve Dinamik raporumuzu inceleyebilirsiniz.
Reklamveren ve ajans odaklı programatik eğitim mi istiyorsunuz? Bu formu doldurarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Yayıncılar için programatik
Mecralar da programatik satış sayesinde gelirlerini artırırken, farklı reklam formatlarını da müşterilerine sunabiliyor. Yayıncıların beraber çalıştıkları “supply-side platform” ve “exchange” tedarikçileri bu alanlarda yeni gelir kapıları ve farklı deneyimler sağlayabiliyor.
Programatik alışverişlerde IAB’nin OpenRTB protokolü kullanılıyor. Böylece teknoloji platformları bir standartta buluşabiliyor. Her bir gösterim fırsatını açık artırma usulü ile satışa sunma imkanı sağlayan bu protokol sürekli olarak geliştiriliyor.
Yayıncı odaklı programatik eğitim mi istiyorsunuz? Bu formu doldurarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Header Bidding
İnternet reklamcılığının geleneksel çalışma yöntemi, reklam sunucusuna yerleştirilen reklamların, reklamverenlerin kampanya hedefleri doğrultusunda, sabit veya rotasyonlu olarak internet sitelerinde yer alması ile, yayıncı ve reklamveren arasındaki anlaşmaya bağlı olarak, gösterim veya tıklama alacak şekilde tamamlanmasıyla gerçekleşir.
Reklam sunucuları, belirli bir algoritma ile, içerisine tanımlanan görsellerin/videoların gösterimini sağlar ve belirlenen hedefleri tamamlamaya çalışır. Gösterim öncelikleri de yayıncı ve reklamveren arasındaki, sabit veya rotasyonlu olacak şekilde yine reklam sunucusu tarafında ayarlanır.
3. parti reklam networklerinin ve DSP’lerin (Demand Side Platform) endüstriye dahil olması, geleneksel internet reklamcılığında bir çok gelişmeye ve yeniliğe yol açmış, yayıncı envanterindeki her bir gösterimi daha da değerli hale getirmeye başlamıştır.
Günümüzde reklam sunucusunda, doğrudan reklamverenden, üçüncü parti network/DSP’lerden gelen reklamların sıraya konulması için çeşitli yöntemler izlenir. Yayıncılar genellikle reklamlarına öncelik sıralamasını verirken reklam sunucusunun sağladığı sıralama teknolojisini kullanır. Örneğin; ilk önceliği sabit doğrudan satışlı yayınlar, ikinci önceliği rotasyonlu doğrudan satışlı yayınlar ve üçüncü ve genellikle kalan envanteri de DSP’ler alır.
Bazı yayıncılar rotasyonlu doğrudan satışları ve DSP’lerden gelen reklamları yarıştırma yöntemini de izler. Yani, sabit reklam satışları dışında sitelerine gelen doğrudan veya dolaylı tüm reklamları yarıştırarak reklam sunucusu üzerinde anlık en iyi fiyatı veren reklamı göstererek, maksimum kârı elde ederler. Buradaki durum yayıncının reklam satış stratejisine göre değişir.
Header Bidding reklam sunucusundaki yarışma ortamını bir üst seviyeye taşır. Burada tüm SSP’ler (Supply Side Platform) bir araya gelerek, açık kaynak kodlu veya sahipli olarak kullanılan teknolojilerle Header Bidding altyapısını oluşturur.
Header Bidding; yayıncılar için, SSP (Supply Side Platform)/Ad Exchange’ler arasında adil yarış ortamı sağlayan teknolojik bir altyapıdır. Reklamverenler için ise, hedef kitleye adil bir yarış ortamında ulaşılmasını sağlayan bir yaklaşımdır. Bu yaklaşım, yayıncı tarafında sabit satış haricinde ad server yapısı sebebiyle bloke olabilecek tüm envantere reklamverenin ulaşmasını sağlar.
Konuyla ilgili dosyamızı sayfanın altında görebilirsiniz.